blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Zoals jullie weten zijn er in oktober maar liefst 36 conceptexamenprogramma's voor de moderne vreemde talen opgeleverd. Onder regie van het College voor Toetsen en Examens is een syllabuscommissie gestart en treffen we als SLO volop voorbereidingen op hoe we de programma’s gaan beproeven in en met de onderwijspraktijk. Daarvoor is het belangrijk om ook internationaal kennis te delen en inspiratie op te doen. Dat was precies het doel van de conferentie "Responding to the CEFR Alignment Handbook" in Barcelona, waar we veel waardevolle inzichten hebben opgedaan over recent onderzoek rondom het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK) & assessment.
Tijdens deze conferentie kwamen verschillende belangrijke onderwerpen aan bod:
Een belangrijk inzicht is dat technologie kan helpen om onderwijs en toetsing te vernieuwen. Zowel als het gaat om het ontwerpen van taaltaken als om vormen van assessment en beoordeling.
Tijdens de conferentie presenteerden wij ook de actualisatie van de examenprogramma’s van de moderne vreemde talen. De positieve reacties lieten zien hoe waardevol het is om samen te werken met leraren, experts en andere betrokkenen, ook internationaal.
We nemen deze inzichten mee in de volgende stap: het beproeven van de conceptexamenprogramma’s op scholen. Met de ideeën uit Barcelona bouwen we verder aan een toekomst waarin moderne vreemde talen een centrale plek blijven houden. Want talen doen er toe – juist nu!
Daniela Fasoglio en Stéfanie Leunissen
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.