Nieuwe stappen en internationale inzichten voor moderne vreemde talenonderwijs & assessment

Redactie Geplaatst op 18 december 2024 Moderne vreemde talen Erk

Zoals jullie weten zijn er in oktober maar liefst 36 conceptexamenprogramma's voor de moderne vreemde talen opgeleverd. Onder regie van het College voor Toetsen en Examens is een syllabuscommissie gestart en treffen we als SLO volop voorbereidingen op hoe we de programma’s gaan beproeven in en met de onderwijspraktijk. Daarvoor is het belangrijk om ook internationaal kennis te delen en inspiratie op te doen. Dat was precies het doel van de conferentie "Responding to the CEFR Alignment Handbook" in Barcelona, waar we veel waardevolle inzichten hebben opgedaan over recent onderzoek rondom het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK) & assessment.

Tijdens deze conferentie kwamen verschillende belangrijke onderwerpen aan bod:

  • Nieuwe uitdagingen van het ERK 2020: Het vernieuwde ERK legt meer nadruk op sociale aspecten van taal, zoals samenwerken, bemiddelen tussen verschillende meningen en kennis delen.
  • Meertalige en pluriculturele competentie in het ERK: Het ERK helpt leerlingen om daar aandacht aan te besteden als ze een nieuwe taal leren. Dat draagt bijaan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling en bevordert gelijke kansen.
  • Taal en cultuur zijn onlosmakelijk van elkaar: Taal is meer dan luisteren, spreken, lezen en schrijven. Begrip van cultuur en hoe dit invloed heeft op communicatie is belangrijk om effectief te kunnen communiceren.
  • Breder perspectief op toetsing: Welke kijk op en uitwerking van toetsing doet het meest recht aan de complexiteit van taal en taalontwikkeling? Hoe zet je het ERK in als krachtig instrument bij formatief handelen en als je leerlingen wilt helpen bewust te worden van hun eigen taalleerproces?
  • Duurzame implementatie: Om het ERK op een duurzame manier in het onderwijs te implementeren is kritische reflectie op al deze principes nodig. Daarmee kunnen we ook uitleggen waarom talen belangrijk zijn voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.

Een belangrijk inzicht is dat technologie kan helpen om onderwijs en toetsing te vernieuwen. Zowel als het gaat om het ontwerpen van taaltaken als om vormen van assessment en beoordeling.

Tijdens de conferentie presenteerden wij ook de actualisatie van de examenprogramma’s van de moderne vreemde talen. De positieve reacties lieten zien hoe waardevol het is om samen te werken met leraren, experts en andere betrokkenen, ook internationaal.

We nemen deze inzichten mee in de volgende stap: het beproeven van de conceptexamenprogramma’s op scholen. Met de ideeën uit Barcelona bouwen we verder aan een toekomst waarin moderne vreemde talen een centrale plek blijven houden. Want talen doen er toe – juist nu!

Daniela Fasoglio en Stéfanie Leunissen

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken