blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
In de zomer van 2024 leverde de vakvernieuwingscommissie Nederlands vijf conceptexamenprogramma’s op. Deze oplevering is de afronding van de eerste fase van het ontwikkelproces: het ontwikkelen van conceptexamenprogramma’s en geeft het startsein voor de vervolgfasen om te komen tot definitieve examenprogramma's.
Benieuwd naar de conceptexamenprogramma’s voor Nederlands? Kijk hier om ze te lezen.
Examenprogramma's voor Nederlands: hoe doen we dat?
De conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo en het bijbehorende toelichtingsdocument voor Nederlands zijn gepubliceerd. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum.
Lees verderEen mijlpaal in de afstemming tussen po, vo en de kennisbases van de lerarenopleidingen: de samenwerking tussen SLO en 10voordeleraar.
Lees verderActuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen. Ook bereiden ze leerlingen beter voor op hun plek in de maatschappij. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld gaat SLO daarom met de actualisatie aan de slag. In de startnotitie staat uitgebreid beschreven waarom de examenprogramma’s Nederlands precies worden geactualiseerd.
Een vakvernieuwingscommissie, bestaande uit leraren, vakexperts en curriculumexperts, werkt onder begeleiding van een procesregisseur aan de actualisatie van de examenprogramma’s Nederlands. Bekijk welke leraren en experts in de vakvernieuwingscommissie Nederlands zitten. Naast elke vakvernieuwingscommissie is een advieskring ingericht. De advieskring geeft feedback op de concepttussenproducten. Bekijk de leden van de advieskring Nederlands.
De advieskring geeft feedback en reflecteert op de tussenproducten. De advieskring bestaat uit:
Daarnaast raadplegen de vakvernieuwingscommissies experts op persoonlijke titel. Per vak zijn een aantal experts hier vooraf voor gevraagd en gedurende het vernieuwingstraject kunnen de commissies aanvullend ook andere experts bevragen. Bekijk wie er in de advieskring Nederlands zitten.
Bij de actualisatie van de examenprogramma’s Nederlands zal aandacht zijn voor de kennis en vaardigheden die nodig zijn bij andere vakken. Te denken valt aan lezen, redeneren, schrijven en samenvatten. Dit komt voort uit het belang van een goede taalvaardigheid in het (vervolg)onderwijs en participatie in de maatschappij. Examenprogramma’s van andere vakken die geactualiseerd worden, hebben expliciet de opdracht gekregen om aandacht te besteden aan geletterdheid. Zie ook de Kamerbrief ‘Voortgang Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs’, pagina 16 (verschenen op 21 november 2022).
Voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs wordt er gewerkt aan geactualiseerde kerndoelen Nederlands. De vakvernieuwingscommissie Nederlands levert vijf conceptexamenprogramma’s Nederlands op. Zowel het team dat de kerndoelen actualiseert als de vakvernieuwingscommissie dat de examenprogramma’s actualiseert brengen in beeld wat de consequenties zijn voor het Referentiekader Taal. Mede op basis hiervan wordt toegewerkt naar een advies over de toekomst van het referentiekader.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.