Welkom op het platform actualisatie examenprogramma’s voor de mens en maatschappijvakken

Meld je aan

de laatste ontwikkelingen

Leden nieuwe vakvernieuwingscommissie mens en maatschappij gaan van start!

Leden nieuwe vakvernieuwingscommissie mens en maatschappij gaan van start!

Eind september dit jaar starten de leden van de nieuwe vakvernieuwingscommissie mens en maatschappij, om in twee jaar tijd de examenprogramma’s te actualiseren.

Lees verder
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de automatische updates!

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de automatische updates!

Wil je op de hoogte blijven van de actualisatie van de examenprogramma's? Meld je dan aan voor de automatische updates.

Lees verder
Bekijk alle updates

waar staan we nu?

fase 1: Ontwikkelen conceptexamenprogramma's
fase 2: Ontwikkelen conceptsyllabi
fase 3: Beproeven conceptexamenprogramma's en -syllabi
fase 4: Opleveren handreikingen
assets/illustrations/fase

Fase 1 : In uitvoering

Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma's.
De vakvernieuwingscommissie buigt zich de komende twee jaar over de actualisatie van de examenprogramma's bewegen en sport. Dat doen zij in vijf stappen, bij iedere stap levert de commissie een tussenproduct op.
Lees verder

Fase 2

Ontwikkelen conceptsyllabi
Samen met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) worden conceptsyllabi ontwikkeld.
Na de ontwikkelfase worden onder leiding van CvTE conceptsyllabi ontwikkeld, voor de eindtermen die worden getoetst in het centraal examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens. Ook helpt het leraren hun leerlingen goed voor te bereiden op de examens.
Lees verder

Fase 3

Beproeven conceptexamenprogramma’s
Samen met betrokkenen uit het onderwijsveld worden de conceptexamenprogramma's beproefd.
Na de ontwikkelfase beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen. De programma’s en syllabi kunst en cultuur worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de conceptexamenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder

Fase 4

Opleveren handreikingen
In deze fase worden handreikingen opgeleverd die scholen gebruiken bij het ontwikkelen van schoolexamens.
SLO maakt samen met vakverenigingen, vakexperts, leraren en toetsexperts handreikingen die scholen handvatten bieden bij de vormgeving van schoolexamens. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor deze schoolexamens.
Lees verder
fase 1 : Ontwikkelen conceptexamenprogramma's
Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma's.
De vakvernieuwingscommissie buigt zich de komende twee jaar over de actualisatie van de examenprogramma's bewegen en sport. Dat doen zij in vijf stappen, bij iedere stap levert de commissie een tussenproduct op.
Lees verder
fase 2 : Ontwikkelen conceptsyllabi
Ontwikkelen conceptsyllabi
Samen met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) worden conceptsyllabi ontwikkeld.
Na de ontwikkelfase worden onder leiding van CvTE conceptsyllabi ontwikkeld, voor de eindtermen die worden getoetst in het centraal examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens. Ook helpt het leraren hun leerlingen goed voor te bereiden op de examens.
Lees verder
fase 3 : Beproeven conceptexamenprogramma's en -syllabi
Beproeven conceptexamenprogramma’s
Samen met betrokkenen uit het onderwijsveld worden de conceptexamenprogramma's beproefd.
Na de ontwikkelfase beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen. De programma’s en syllabi kunst en cultuur worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de conceptexamenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder
fase 4 : Opleveren handreikingen
Opleveren handreikingen
In deze fase worden handreikingen opgeleverd die scholen gebruiken bij het ontwikkelen van schoolexamens.
SLO maakt samen met vakverenigingen, vakexperts, leraren en toetsexperts handreikingen die scholen handvatten bieden bij de vormgeving van schoolexamens. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor deze schoolexamens.
Lees verder

veelgestelde vragen

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken