blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
In 2022 is de actualisatie van de examenprogramma’s van de moderne vreemde talen gestart. Eén van de opdrachten die de vakvernieuwingscommissie kreeg, was om aan de eindtermen in de examenprogramma’s passende ERK-niveaus toe te voegen. Inmiddels heeft de commissie de conceptexamenprogramma’s opgeleverd en vanaf schooljaar 2025-2026 worden deze in de onderwijspraktijk beproefd. Het duurt dus nog even voordat alle scholen in Nederland met het nieuwe taalcurriculum gaan werken. Maar met de vernieuwde Taalprofielen kun je als leraar nu al heel concreet aan de slag met de can do-beschrijvingen uit het ERK.
Taalprofielen is een interactieve tool. Taalprofielen maakt het ERK inzichtelijk door de can do-beschrijvingen te illustreren met voorbeelden van concrete situaties uit het dagelijks leven, school en werk waarin de can do’s van toepassing kunnen zijn. Hierdoor is Taalprofielen een handige tool voor leraren; het geeft ideeën voor lesactiviteiten en aanwijzingen voor beoordeling. Ook leerlingen kunnen gebruikmaken van Taalprofielen, bijvoorbeeld om hun eigen leerproces te monitoren en te plannen. Daarnaast is dit een praktische tool die educatieve uitgevers kan helpen bij de ontwikkeling van lesmateriaal en toetsing.
In 2020 is het Europees Referentiekader (ERK) geactualiseerd, bijna twintig jaar na de eerste versie in 2001. Er zijn nieuwe schalen toegevoegd, zoals die voor Mediation en Meertaligheid. Ook zijn er can do-beschrijvingen voor pre-A1 en zijn er meer candos voor de plusniveaus A2+, B1+ en B2+. Op basis hiervan is SLO in 2021 met de herziening van Taalprofielen gestart, in afstemming met de actualisatie van de examenprogramma’s voor de moderne vreemde talen. Leraren, vakexperts en educatieve uitgevers hebben regelmatig feedback gegeven. En inmiddels is de nieuwe versie van Taalprofielen dus te gebruiken. Taalprofielen is ook een belangrijk instrument voor het beproeven van de conceptexamenprogramma’s van de moderne vreemde talen en voor de implementatie.
SLO zoekt scholen die mee willen doen aan het beproeven van de conceptexamenprogramma’s van verschillende vakken in de bovenbouw van vmbo, havo en vwo, waaronder Engelse, Duitse, Franse, Spaanse, Italiaanse en Chinese taal en cultuur. Meedoen betekent dat je als school in schooljaar 2025-2026 voor één, twee of maximaal drie vakken per schoolsoort/leerweg onderzoekt in hoeverre de conceptexamenprogramma’s (en conceptsyllabi) bruikbaar en uitvoerbaar zijn. Als schoolvestiging ontvang je voor een aanvraag per vak en schoolsoort een subsidiebedrag van €35.000. De aanmelding voor de subsidieregeling is open van 3 tot en met 28 februari 2025.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.