Martin Mollema
Docent havo/vwo NLT
Ik ben lid van de vakvernieuwingscommissie Natuurwetenschappelijke vakken voor het vak NLT. Ontwikkelen doe ik niet alleen binnen mijn natuurkunde lessen, maar ook binnen mijn NLT lessen. Ik wil mijn lessen en mijzelf blijven ontwikkelen. Zo heb ik voor NLT met een aantal collegae de module Kansen met Quantum ontwikkeld. Naast zo’n praktische vernieuwing realiseren, wil ik ook nadenken over hoe natuurwetenschappelijk onderwijs in samenhang leerlingen een goede basis kan bieden.
En dan hoor ik direct de vraag: voor wat? Gaat het om de basis voor een vervolgopleiding, waarin je die kennis verdiept? Of juist om de basis die niet binnen de vervolgopleiding verder ontwikkeld wordt en waarbij je moet teren op je kennis van het middelbaar onderwijs? En tot slot: gaat de informatiemaatschappij een rol krijgen in de natuurwetenschappelijke vakken of is dat aspect voldoende uitgediept bij burgerschap? Naast docent ben ik ook voorzitter van de stichting Wiskunde D online. Moet ik niet zorgen dat de verbinding met wiskunde (in welke variant dan ook) niet ontbreekt? Ik ben een vat vol met vragen en ik weet dat ik nog lang geen vat vol met antwoorden op al die vragen heb.