Denk jij als vmbo-leraar op 22 mei mee over actuele conceptexamenprogramma’s?

Redactie Geplaatst op 13 mei 2024

De vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken werkt aan een uitdagende opdracht: het actualiseren van de examenprogramma’s van vijf vakken voor zowel vmbo, havo als vwo. Samen met de advieskring is de conclusie getrokken dat de differentiatie tussen de verschillende schoolsoorten en leerwegen en met name de eigenheid van het vmbo daarin extra aandacht verdient. Daarom organiseert de vakvernieuwingscommissie verschillende bijeenkomsten met vmbo-leraren.

Denk mee op 22 mei 2024

We nodigen vmbo-leraren biologie, nask1 en nask2 uit om op 22 mei 2024 mee te denken over de conceptexamenprogramma’s in wording. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de nieuwste ontwikkelingen en ideeën rond de conceptexamenprogramma’s en gaan we in gesprek over specifieke kwesties. Dit is jouw kans om (nogmaals) actief bij te dragen aan het actualisatietraject. De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 22 mei van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief maaltijd), op SLO-kantoor in Amersfoort. Heb jij interesse? Meld je dan uiterlijk 20 mei 2024 aan via deze link.

Terugblik vorige vmbo-bijeenkomst

Op 7 maart ging de vakvernieuwingscommissie ook al in gesprek met vmbo-leraren. Deze bijzondere bijeenkomst vond plaats in het Summa College in Eindhoven. Daar kwamen die middag ruim dertig vmbo-leraren uit het hele land bijeen. Tijdens verschillende sub-sessies werd actief met de vakvernieuwingscommissie meegedacht.

Leraren hebben toen onder andere input gegeven voor de differentiatie tussen schoolsoorten en leerwegen in het vmbo. Welke aspecten van de vakspecifieke werkwijzen passen goed op vmbo-basis of -kader? En welke aspecten zijn juist minder geschikt voor vmbo-leerlingen? Ook werd kritisch gekeken naar de handelingswerkwoorden in de concept-eindtermen. Leraren gingen met elkaar in gesprek over de vraag of deze goed aansluiten bij de verschillende leerwegen, en of er misschien nog meer differentiatie nodig is tussen basis, kader en gemengd/theoretisch.

In vakspecifieke sessies werd daarnaast nagedacht over de vraag welke inhouden wel en niet aan bod zouden moeten komen in de vernieuwde conceptexamenprogramma's. Dit leidde tot discussies over de verplichte onderwerpen voor alle leerlingen en de noodzaak van keuzeruimte binnen de programma’s.
De bijeenkomst leverde hele waardevolle input op voor de vakvernieuwingscommissie om met name de conceptexamenprogramma’s voor de leerwegen binnen het vmbo verder aan te scherpen.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de actualisatie van de examenprogramma’s? Meld je dan onderaan deze pagina aan voor onze updates. Je ontvangt dan automatisch bericht als er een nieuwsbericht op de website verschijnt.

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken