Geslaagde tussenbijeenkomst voor leraren nlt in Amersfoort

Redactie Geplaatst op 18 december 2025

Op dinsdag 16 december kwamen leraren en schoolleiders van nlt en O&O samen in De Eenhoorn in Amersfoort. Zij beproeven dit schooljaar 2025-2026 de conceptexamenprogramma's in hun klas en school. We haalden samen tussentijds het net op na een eerste periode van lesgeven in de nieuwe inhouden. En we gingen verder aan de slag om na de kerstvakantie weer andere inhouden te beproeven. 

We trapten de dag af met een pitch door collega's van vier scholen: Dr. Nassau College, Hyperion, Lentiz Lyceum en St. Michael College. Aan de hand van enkele foto's gaven de leraren een inspirerend en enthousiasmerend inkijkje in hun leskeuken en de ervaringen die ze opdeden door de nieuwe inhouden uit de programma's. Daarna kwamen ook de andere scholen in carrouselvorm aan de beurt. Deze creatieve start zorgde voor mooie gesprekken over ervaringen en uitdagingen. Vervolgens gingen we in kleinere groepen aan de slag onder begeleiding van enkele onderzoekers van SLO om de bruikbaarheid en verwachte haalbaarheid van de beproefde eindtermen te bespreken. Tijdens de gezamenlijke lunch was er volop gelegenheid om ideeën uit te wisselen tussen leraren en schoolleiders.

In de middag konden deelnemers kiezen uit inspiratiesessies over de aard van natuurwetenschappen en technologie door Kim Krijtenburg-Lewerissa of de rollen van de leraar door Jonne Muller. De dag werd afgesloten met een brainstorm over praktische zaken binnen het vak nlt.

Klaar? Evalueren maar!

Focusgroepen met leraren, schoolleiders en andere nauwbetrokkenen zoals materiaalontwikkelaars vormen het hart van het evaluatieproces tijdens de fase van beproeven. Op deze tussentijdse bijeenkomst werden leraren in kleine groepen bevraagd over hun ervaringen met lesgeven in nieuwe inhouden in blok 1. Het doel is om de bruikbaarheid en verwachte haalbaarheid van de beproefde inhouden te beoordelen en zo samen te signaleren wat werkt en wat niet werkt in de conceptexamenprogramma’s. 

Deze gesprekken richtten zich op het vertalen van eindtermen naar effectieve lessen, het vertalen van eindtermen naar toetstaken, inclusief beoordeling en de haalbaarheid van de eindtermen (in niveau en tijd) voor leerlingen. De onderzoekers van SLO leidden de sessies, zodat alle input en feedback van leraren systematisch werd opgehaald én vastgelegd. Zomaar een selectie van punten waar de leraren op deze decemberbijeenkomst mee kwamen: 

  • Zelfontwikkeling als domein (F) is nieuw, spannend, maar enorm waardevol voor de leerlingen. Leraren zijn er positief over.
  • Denkwijzen zijn werkbaar en komen tot hun recht in de opdrachten in de module, het is wel onduidelijk of je ze expliciet of impliciet mag toetsen.
  • Docenten ervaren dat bij het nieuwe CEP een meer coachende rol past, voor de helft van de docenten is dit nieuw, andere scholen werken al langer op deze manier. 

De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het nlt-curriculum in de bovenbouw havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van acht scholen met het vak nlt In deze vorige Nieuwsupdate lees je hoe we begonnen zijn. Deze tussenbijeenkomst van 16 december is een onderdeel van de fase van beproeven. De slotdag zal op 14 april 2026 zijn.

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken