Samen verder bouwen: inspirerende dag voor leraren O&O in Amersfoort

Redactie Geplaatst op 18 december 2025

Op dinsdag 16 december kwamen leraren van O&O en nlt samen in De Eenhoorn in Amersfoort. Zij beproeven dit schooljaar de conceptexamenprogramma's in hun klas en school. We haalden samen tussentijds het net op na een eerste periode van lesgeven in de nieuwe inhouden. En we gingen verder aan de slag om na de kerstvakantie weer andere inhouden te beproeven. 

De dag werd afgetrapt met een pitch door collega's van vier scholen: Dr. Nassau College, Hyperion, Lentiz Lyceum en St. Michael College. Aan de hand van enkele foto's gaven de leraren een inspirerend en enthousiasmerend inkijkje in hun leskeuken en de ervaringen die ze opdeden door de nieuwe inhouden uit de programma's. Daarna kwamen ook de andere scholen in carrouselvorm aan de beurt. Deze creatieve start zorgde voor mooie gesprekken over ervaringen en uitdagingen. Vervolgens gingen we in kleinere groepen aan de slag met collega’s van monitoring en evaluatie om de bruikbaarheid en haalbaarheid van de beproefde eindtermen te bespreken. Tijdens de gezamenlijke lunch was er volop gelegenheid om ideeën uit te wisselen tussen leraren en schoolleiders.

In de middag konden deelnemers kiezen uit inspiratiesessies over de aard van natuurwetenschappen en technologie door Kim Krijtenburg-Lewerissa of de rollen van de leraar door Jonne Muller. De dag werd afgesloten met een brainstorm over praktische zaken binnen het vak O&O.

Klaar? Evalueren maar!

Focusgroepen met leraren, schoolleiders en andere nauwbetrokkenen zoals materiaalontwikkelaars vormen het hart van het evaluatieproces tijdens de fase van beproeven. Op deze tweede landelijke bijeenkomst werden leraren in kleine groepen bevraagd over hun ervaringen met lesgeven van nieuwe inhouden in blok 1. Het doel is om de bruikbaarheid en (verwachte) haalbaarheid van de beproefde inhouden te beoordelen en zo samen te signaleren wat werkt en wat niet werkt in de conceptexamenprogramma’s. Deze gesprekken richtten zich op het vertalen van eindtermen naar effectieve lessen, het vertalen van eindtermen naar toetstaken, inclusief beoordeling en de haalbaarheid van de eindtermen (in niveau en tijd) voor leerlingen. De onderzoekers van SLO leidden de sessies, zodat alle input en feedback van leraren systematisch werd opgehaald én vastgelegd. 

Zomaar een selectie van punten waar de leraren op deze decemberbijeenkomst mee kwamen: 

  • Denk- en werkwijzen expliciet maken: Leraren geven aan dat de denk- en werkwijzen impliciet al aan bod kwamen bij O&O, maar dat het conceptexamenprogramma vraagt om een meer expliciete beoordeling ervan. Dat betekent mogelijk ook dat leerlingen deze vaardigheden niet alleen moeten beheersen, maar ook bewust moeten kunnen reflecteren op het beheersen van deze denk- en werkwijzen. De vraag die leraren daar nog bij hebben is in hoeverre leerlingen alle eindtermen moeten beheersen en wanneer precies voldaan is aan een bepaalde eindterm.
  • Onduidelijke en ambitieuze eindtermen: Sommige eindtermen zijn nog te open en te academisch geformuleerd, zoals eindterm 16 (interdisciplinair perspectief) en eindterm 29 (modellen). Deze laatste eindterm wordt door de huidige specificaties (het gaat hierbij om) ook als te ambitieus gezien voor havoleerlingen.
  • Behoefte aan praktische handvatten: De aangereikte boekjes waarin de denkwijzen inzichtelijk worden gemaakt helpt leraren en leerlingen, maar ze zouden graag nog meer concrete ondersteuning willen: ondersteuning voor docenten om het curriculum op hun eigen school te maken, nog meer voorbeelden die aansluiten bij de projecten van leerlingen en een roep om een leerlijn vanaf de brugklas. 

De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het O&O-curriculum in de bovenbouw van havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van acht scholen met het vak O&O. In deze vorige Nieuwsupdate lees je hoe we begonnen zijn. Deze tussenbijeenkomst van 16 december is een onderdeel van de fase van beproeven. De slotdag zal op 14 april 2026 zijn.

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken