Gerhard Stoel
Vakexpert geschiedenis
Mijn naam is Gerhard Stoel. Ik studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed de lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam. Ik werkte bijna tien jaar als geschiedenisleraar en vanaf 2008 als vakdidacticus geschiedenis. In 2017 promoveerde ik op een onderzoek naar didactische principes om causaal historisch redeneren te bevorderen. Sinds 2021 werk ik als universitair docent aan de Radboud Docenten Academie. Belangrijke onderzoeksthema's zijn: kritisch omgaan met tegenstrijdige bronnen, ideeën van leerlingen over de aard van geschiedenis, en het voeren van klassikale dialogen over waardegelade onderwerpen op basis van historische perspectieven.
Mens- en maatschappijvakken gaan – naar mijn idee – uiteindelijk om het ‘onderzoeken’ van de eigen plaats in ruimte en tijd. Ik zou willen bijdragen aan een geschiedeniscurriculum waarin deze persoonsvormende functie meer ruimte krijgt. Dat curriculum kent een goede balans tussen historisch overzicht en diepgang, een duidelijke leerlijn voor historisch denken en redeneren en ruime aandacht voor de talige en integratieve aspecten van geschiedenis. Dit curriculum biedt docenten zowel houvast, als ruimte om maatschappelijke vragen vanuit (meerdere) historische perspectieven met leerlingen te bespreken. Ik kijk er naar uit om, samen met inspirerende collega’s, bij te dragen aan de vernieuwing van ‘ons’ curriculum.