Hanneke Bartelds
Curriculumexpert SLO
Ik ben een nieuwsgierig en onderzoekend persoon met een groot onderwijs hart. Vanaf 1998 werk ik in het onderwijs. Ik begon met lesgeven op een school in Peru en daarna gaf ik les aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Vervolgens werkte ik bijna 25 jaren op meerdere middelbare scholen waar ik geschiedenis en maatschappijleer gaf. Dit combineerde ik eerst met het schrijven van een aantal geschiedenismethoden en daarna met een promotie onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. Ik deed geschied didactisch onderzoek naar ‘Teaching historical empathy. Perspective taking in past and present using eyewitnesses’, waarbij ik een link probeerde te leggen tussen historisch inlevingsvermogen en inlevingsvermogen als burgerschapscompetentie.
Sinds 1 maart 2024 werk ik als curriculum ontwikkelaar geschiedenis bij SLO. Ik houd mij bezig met de herziening van het bovenbouw programma geschiedenis. Het is de vraag hoe we de historische kennis en vaardigheden uit het examenprogramma nog beter kunnen laten aansluiten op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. Zo wordt diversiteit in de samenleving meer en meer zichtbaar. Ook wat betreft technologische ontwikkelingen, desinformatie en digitale geletterdheid zijn er maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het curriculum van geschiedenis. Kritisch leren denken en omgaan met multiperspectiviteit zijn belangrijke vaardigheden in de huidige maatschappij. Hier kan het vak geschiedenis een rol spelen. Ik kijk er naar uit dit samen met een team ervaren en inspirerende leraren geschiedenis te gaan bekijken en actualiseren.