Jaap Nammensma
Vakexpert geschiedenis
Als lerarenopleider binnen Hogeschool Windesheim ben ik regelmatig met (aankomende) geschiedenisleraren in gesprek over de betekenis van het vak geschiedenis. Wat maakt het bezigzijn met het verleden waardevol voor hen, voor het onderwijs en voor de samenleving als geheel? Op die vraag worden vaak verschillende antwoorden gegeven. Maar altijd hebben die antwoorden wel iets te maken met een persoonlijk verlangen om de werkelijkheid een beetje beter te begrijpen en er betekenis aan te geven.
Als het gaat om vakvernieuwing van de mens en maatschappijvakken ben ik uitermate nieuwsgierig naar vernieuwende mogelijkheden om onderwijs zowel vanuit persoonlijk als maatschappelijk perspectief betekenisvol te laten zijn. Mijn focus ligt daarbij binnen de commissie op het schoolvak geschiedenis. Een van de vraagstukken die mij bezighoudt, is hoe we in het onderwijs recht kunnen doen aan verschillende interesses en ontwikkelbehoeften die samenhangen met de diversiteit binnen de huidige samenleving.
Eerdere ervaring in het onderwijs deed ik op als geschiedenisleraar binnen vmbo, havo en vwo, als beleidsmedewerker bij een landelijke vakbond, als leidinggevende in het voortgezet onderwijs, als onderzoeker en projectmedewerker bij de landelijke projectgroep Onderbouw VO en als trainer en consultant op het gebied van leiderschap en schoolontwikkeling.