Steven Vreugdenhil
Vakexpert economie en bedrijfseconomie
Het opleiden en enthousiasmeren van leraren bedrijfseconomie combineer ik met lesgeven in het voortgezet onderwijs. Tijdens de colleges bespreek ik met toekomstige leraren hoe wij ons vak zo eenvoudig mogelijk kunnen uitleggen en voordoen. Daarbij motiveren we elkaar om tijdens onze lessen altijd te bespreken waarom de lesstof relevant is in ons dagelijks leven. Door die combinatie kunnen leerlingen abstracte en complexe bedrijfseconomische vraagstukken begrijpen en oplossen.
Bij de vakvernieuwing hoop ik daarom dat we vanuit vakkennis een programma weten op te stellen dat nog nadrukkelijker aansluit op het leven van een middelbare scholier. Niet noodzakelijk door een radicale verandering van onderwerpen, maar door verbinding te zoeken tussen onderwerpen. Bijvoorbeeld met de keuzes waar individuen, werknemers en ondernemers voor staan. Die keuzes kennen een zekere overlap, ziet een leerling dit, dan zorgt dat voor begrip. Tevens maakt het de uitleg voor de docent eenvoudiger en concreter. Dit maakt lesgeven leuker en zorgt daarnaast voor ruimte in het programma waardoor we eventueel de vakinhoudelijke lat kunnen verhogen.
Zo kunnen we leerlingen opleiden en vormen die oplossingen vinden voor allerlei (financiƫle) uitdagingen waar zij tegenaan zullen gaan lopen in hun verdere leven. Hopelijk weten zij hierdoor wel antwoorden te vinden op vraagstukken die wij tot op heden niet kunnen oplossen.