Hanneke Luth
Docent havo/vwo
Wat een boeiende klus! Met veel enthousiasme en plezier start ik binnenkort in de vakvernieuwingscommissie voor het vak Nederlands. Ik ben docent Nederlands op het Greijdanus in Zwolle. Daar merk ik dat taal voor leerlingen vaak vooral moeilijk lijkt en draait om het zoveel mogelijk vermijden van fouten. Jammer is dat! Er hangt een column in mijn lokaal, getiteld: Stop met bang zijn: taal straft niet, taal troost. Dat moet volgens mij voorop staan in de lessen Nederlands. Taal is iets persoonlijks, van jou, jij bent in jouw taal herkenbaar. Taal verbindt mensen, zorgt ervoor dat we elkaar kunnen bevragen en begrijpen. We hebben taal nodig. Ik wil graag werken aan een examenprogramma waarin dit voorop staat!
Toen ik docent Nederlands werd, heb ik ook andere kanten van het onderwijsveld verkend. Ik heb lessen voor het digibord ontworpen voor De Digitale Klas, ben auteur geweest voor de methode Op Niveau voor ThiemeMeulenhoff, was lid van het onderzoeksteam van Jeroen Steenbakkers over schrijfstijl en schrijf mee aan de godsdienstmethode van een collega. Verder ben ik mentor en ict-coach binnen de havo-/vwo-bovenbouw. Ik zoek graag naar manieren om het onderwijs te verbeteren en te laten aansluiten op de maatschappij, en neem dit mee in het werk voor de vakvernieuwingscommissie.