blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
De examenprogramma's voor vmbo, havo en vwo van het kernvak Nederlands moet beter aansluiten bij (actuele) inzichten uit vakinhoudelijk en -didactisch onderzoek. Daarnaast moeten de examenprogramma's aansluiten op de wensen van leraren, leerlingen, lerarenopleiders, vakdidactici en experts. Voor het vak Nederlands is een aantal curriculaire uitdagingen gesignaleerd, vanuit de wetenschap, vanuit de onderwijspraktijk en vanuit beleid. Denk hierbij aan samenhang, vakinhoud, doorlopende leerlijnen, toetsing en examinering en de rol van taal in andere vakken.
Ook kansengelijkheid, (laag)geletterdheid, digitalisering en meertaligheid zijn van invloed op het curriculum Nederlands. Meer over deze uitdagingen en ontwikkelingen leest u in de Startnotitie Nederlands. Dit laat zien dat een herziening van de examenprogramma’s Nederlands noodzakelijk is.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.