Waarom worden de examenprogramma's Nederlands geactualiseerd?

Redactie Geplaatst op 29 maart 2022

De examenprogramma's voor vmbo, havo en vwo van het kernvak Nederlands moet beter aansluiten bij (actuele) inzichten uit vakinhoudelijk en -didactisch onderzoek. Daarnaast moeten de examenprogramma's aansluiten op de wensen van leraren, leerlingen, lerarenopleiders, vakdidactici en experts. Voor het vak Nederlands is een aantal curriculaire uitdagingen gesignaleerd, vanuit de wetenschap, vanuit de onderwijspraktijk en vanuit beleid. Denk hierbij aan samenhang, vakinhoud, doorlopende leerlijnen, toetsing en examinering en de rol van taal in andere vakken.


Ook kansengelijkheid, (laag)geletterdheid, digitalisering en meertaligheid zijn van invloed op het curriculum Nederlands. Meer over deze uitdagingen en ontwikkelingen leest u in de Startnotitie Nederlands. Dit laat zien dat een herziening van de examenprogramma’s Nederlands noodzakelijk is.

Gerdineke van Silfhout vertelt waarom de examenprogramma's worden geactualiseerd en hoe dat in zijn werk gaat.
Ferdy over hoe jongeren denken over het imago van het vak en de examenprogramma's Nederlands.

Wil je dit Delen?

Voor meer informatie

Relevante publicaties

Startnotitie Nederlands
14 april 2022

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken