Gezamenlijke bijeenkomst met leermiddelenmakers geeft energie

Redactie Geplaatst op 18 maart 2025

Wat is er nodig om de geactualiseerde inhouden van de examenprogramma’s goed te doen landen? Deze vraag stond vanmiddag tijdens de bijeenkomst centraal die wij organiseerde samen met de branchevereniging Media voor Educatie Vak en Wetenschap (MEVW), het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en Stichting Cito.

SLO-collega's gingen met meer dan 100 leermiddelenmakers in gesprek over de bedoeling en belangrijkste vernieuwingen van de conceptexamenprogramma’s Nederlands, wiskunde, maatschappijleer, klassieke talen, moderne vreemde talen en de natuurwetenschappelijke vakken.

"Ik vind het heel waardevol en ook goed dat we vanaf het allerbegin zo intensief worden betrokken bij het hele actualiseringsproces. We trekken echt samen op, dus vanuit de MEVW zijn wij zeer blij met deze samenwerking."

Stephan de Valk (directeur MEVW)

Plenair stonden SLO’ers, Bernard Teunis en Gerdineke van Silfhout, stil bij de visie en bedoeling achter de actualisering. Op basis van een 7-tal kwaliteitscriteria die meegegeven zijn in de opdracht van het ministerie OCW aan SLO zijn de examenprogramma’s geactualiseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan criteria rondom de drie doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming, samenhang, doorlopende leerlijnen en kansengelijkheid. Ook lieten ze met concrete voorbeelden uit de opgeleverde programma’s de gemeenschappelijke architectuur zien, dus hoe alle conceptexamenprogramma’s op eenzelfde manier uitgewerkt zijn met een doelzin, uitwerking en illustraties. Ook het nieuwe model vaardigheden en de relatie kennis en vaardigheden kreeg aandacht.

Tijdens het plenaire deel gaven ook Jan van Miert van CvTE en Chiel Huijskes van stichting Cito een inkijkje in de vernieuwing van respectievelijk de syllabi en de centrale examens.

Hoe nu verder?

In het schooljaar 2025-2026 starten we met de eerste reeks van vakken die we gaan beproeven in de onderwijspraktijk. Met leraren, leerlingen en schoolleiders beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) op begrijpelijkheid, bruikbaarheid en (verwachte) uitvoerbaarheid in de praktijk. Wil je weten hoe de fase van beproeven dan in z’n werk gaat? We hebben hierover een korte animatie. Scholen konden zich via DUS-i aanmelden voor de fase van beproeven via de beschikbare subsidieregeling. Wil je hier meer over nalezen, bekijk dan deze pagina. Uiterlijk 30 mei maakt DUS-i bekend welke scholen deelnemen.

Tijdens de hele middag was merkbaar dat de afstemming tussen curriculum, examinering en leermiddelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.

Samenwerking en afstemming tussen curriculumontwikkelaars, toets- en leermiddelenmakers, is 1+1+1=5.

"Alleen dan kunnen we leraren en schoolleiders instrumenten bieden die bruikbaar zijn in de school en in de klas. Want daar vindt succesvol onderwijs plaats in interactie tussen leerling en leraar."

Gerdineke van Silfhout

Samen op weg naar een ambitieus, betekenisvol en examineerbaar curriculum! Met die gezamenlijke slotconclusie werd de dag afgesloten met de afspraak om regelmatig elkaar te blijven ontmoeten.

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken