In vier fasen werkt SLO samen met de vakvernieuwingscommissie, het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en stichting Cito toe naar de conceptexamenprogramma's. Dat doen zij samen met vakverenigingen, vakexperts, leraren en curriculumexperts. Ook wordt de adviescommissie betrokken, waaronder wetenschappers en toetsexperts. Fase 2, 3 en 4 lopen deels gelijktijdig.
Daarbij is tijdens deze fases aandacht voor:
De examenprogramma’s van vmbo, havo én vwo worden gelijktijdig opgepakt. Daarnaast wordt er zoveel mogelijk gelijktijdig gekeken naar verwante vakken.
Bij de actualisatie van de examenprogramma’s volgen de vakvernieuwingscommissies vijf stappen die ieder leiden tot een tussenproduct:
De advieskring kijkt mee op de inhoud van deze tussenproducten.
Data ontwikkelsessies vakvernieuwingscommissie:
Aan welke kwaliteitseisen moeten de geactualiseerde examenprogramma’s straks voldoen? Het ministerie van OCW heeft met inbreng van de tijdelijke wetenschappelijke curriculumcommissie aan SLO de werkopdracht ‘Actualisatie examenprogramma’s’ gegeven. Hierin is vastgelegd waaraan de geactualiseerde examenprogramma’s moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als ook voor het proces van totstandkoming van de examenprogramma’s. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan of dat er tussentijds moet worden bijgestuurd. Ook worden aan het einde van het gehele actualisatietraject de lessen en de observaties in een evaluatie opgenomen.
Om de monitoring van de actualisatie van de examenprogramma’s goed te borgen, heeft het programmateam een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten bijsturen of extra acties ondernemen.