Subsidieregeling fase van beproeven maatschappijleer

Subsidieregeling beproeven conceptexamenprogramma’s bovenbouw vo

SLO zoekt scholen die mee willen doen aan het beproeven van de conceptexamenprogramma’s van verschillende vakken in de bovenbouw van vmbo, havo en vwo, waaronder maatschappijleer. Meedoen betekent dat je als school in schooljaar 2025-2026 voor één, twee of maximaal drie vakken per schoolsoort/leerweg onderzoekt in hoeverre de conceptexamenprogramma’s (en conceptsyllabi) bruikbaar en uitvoerbaar zijn. Als schoolvestiging ontvang je voor een aanvraag per vak en schoolsoort een subsidiebedrag van €35.000. De aanmelding voor de subsidieregeling is open van 3 tot en met 28 februari 2025.

Meld je school nu aan!

Hieronder lees je de aanvullende informatie om als school mee te doen aan het beproeven van de conceptexamenprogramma’s maatschappijleer. Daarnaast gelden de algemene informatie, opbrengsten en randvoorwaarden om mee te doen, die je hier kunt vinden.

Hoeveel scholen zoeken we?

In totaal zoeken we voor het beproeven van de conceptexamenprogramma’s maatschappijleer 15 scholen die met in elk geval één schoolleider en twee leraren maatschappijleer meedoen. Beide leraren maatschappijleer doen elk met ten minste één klas leerlingen mee. We gaan daarbij uit van zo’n 20-25 leerlingen per klas.

De 15 scholen beproeven elk ten minste één van de vijf conceptexamenprogramma’s:

  • 3 voor vmbo-bb
  • 3 voor vmbo-kb
  • 3 voor vmbo-gl/tl
  • 3 voor havo
  • 3 voor vwo

Een school vraagt subsidie aan voor één examenprogramma maatschappijleer van één specifieke schoolsoort of leerweg. Bijvoorbeeld (fictief): het Groninger Lyceum doet mee met het beproeven van het examenprogramma maatschappijleer voor havo. Docenten Ineke en Narib geven beiden les aan elk ten minste één klas leerlingen. Het betreft twee verschillende klassen: klas 4ha en klas 5hc.

Indien de school is geselecteerd voor maatschappijleer op de havo (uiterlijk 30 mei bekend), en de twee leraren willen ook met een klas vmbo-gl/tl meedoen, dan is dat zeker mogelijk. De school ontvangt dan echter geen extra subsidie. Het subsidiebedrag blijft 35.000 euro.

In totaal kan een school per vestiging voor schooljaar 2025-2026 subsidie aanvragen voor maximaal drie verschillende vakken, naast maatschappijleer havo bijvoorbeeld ook voor Nederlands vmbo-gl/tl en O&O vwo

Selectie van scholen

De aanvragen worden door DUS-i na 28 februari 2025 (sluitingstermijn) op volgorde van binnenkomst gerangschikt. Daarbij wordt voorrang gegeven aan drie aanvragen met de denominatie bijzonder of overig (in tegenstelling tot openbare scholen). Daarna wordt voorrang gegeven aan de eerste aanvraag uit elke provincie, zodat er sprake is van een landelijke spreiding van scholen.

Alle informatie over de subsidieregeling is te vinden op de website van DUS-i en in de Staatscourant.

Uitvoering in de scholen

Na de selectie van scholen inventariseert SLO bij de scholen met hoeveel klassen en welke leerjaren elke school meedoet. Op de landelijke startdag in september is dan duidelijk welke inhouden/onderwerpen op welke scholen, in welke klassen en leerjaren wordt beproefd. Het beproeven kan plaatsvinden in zowel het examenjaar als het voorexamenjaar (vmbo/havo) of de voorexamenjaren (vwo). Dat hangt ervan af met welke klassen de school kan en wil meedoen.

Een school doet mee met in elk geval de schoolleider en twee leraren die het vak maatschappijleer in de bovenbouw geven, met elk ten minste één klas.

Het beproeven vindt plaats binnen de context van de reguliere examenprogramma’s én centrale examens. Leerlingen uit klassen die meedoen in de try-out, volgen dus het reguliere examenprogramma. Gedurende één schooljaar krijgen ze vanaf de herfstvakantie tot half maart/begin april bovendien les in onderdelen uit de conceptexamenprogramma’s. Welke inhouden met welke klassen in welk leerjaar worden beproefd, wordt afgestemd met de leraren.

De deelnemende leraren worden door de school een halve dag per week vrij geroosterd van onderwijsactiviteiten. Deze tijd wordt besteed aan:

  • Het bijwonen van de drie landelijke bijeenkomsten;
  • Iedere schoolweek een gezamenlijk (digitaal) afstemmingsmoment;
  • Materiaalontwikkeling;
  • Lesvoorbereiding;
  • Deelname aan evaluatie-activiteiten.

Alle tussentijdse (online) activiteiten zullen voor de try-out maatschappijleer worden georganiseerd op dinsdagmiddag.

Het beproeven vindt plaats binnen de schoolexamencontext. Daarom wordt tijdens de eerste landelijke bijeenkomst in september en vóór 1 oktober 2025 door SLO met de scholen ook gekeken of aanpassingen aan het PTA nodig zijn voor de klassen die meedoen aan de fase van beproeven.

Veelgestelde vragen

  • Aan welke criteria moet mijn school voldoen om mee te doen?
    Om te kunnen deelnemen moet je als school meedoen met in elk geval één schoolleider en twee leraren die het vak maatschappijleer in de bovenbouw geven, met elk ten minste één klas leerlingen.

  • Met hoeveel leraren moet mijn school meedoen?
    Voor het vak maatschappijleer moet je school meedoen met twee leraren die het vak maatschappijleer in de bovenbouw geven.

  • Leraren worden een dagdeel vrijgesteld van hun onderwijsactiviteiten. Is bekend wanneer dat is?
    Dit zal voor maatschappijleer op de dinsdagmiddag gelden.

  • Met hoeveel leerlingen moet mijn school ten minste meedoen?
    Voor het vak maatschappijleer doe je als school mee met twee leraren die maatschappijleer in de bovenbouw geven, met elk ten minste één klas leerlingen. We gaan daarbij uit van zo’n 20-25 leerlingen per klas.

  • Op mijn school is maatschappijleer gecombineerd met levensbeschouwing (of een ander vak), is deelname van mijn school dan wel mogelijk?
    Dat is wel mogelijk, zolang het programma van toetsing en afsluiting (PTA) ruimte biedt om de inhouden uit het conceptexamenprogramma maatschappijleer te beproeven. Tijdens de startbijeenkomst in september bekijken we of dat kan binnen het huidige PTA of dat daarin aanpassingen nodig zijn. 

  • De vakvernieuwingscommissie heeft ook een advies gegeven over het onderzoeken van een centraal examen bij maatschappijleer. Wat betekent dit voor de try-out en deelname van mijn school?
    Dit speelt geen rol. De try-out vindt plaats binnen schoolexamencontext. Het onderzoek naar de wijze van examinering vindt parallel daaraan plaats. 

  • De ontwerpruimte voor maatschappijleer is groter dan de huidige studielasturen. Moet mijn school voor deelname aan de try-out dan ook meer lesuren voor maatschappijleer op het rooster zetten in 2025-2026?
    Voor deelname aan de try-out is dat niet nodig. Het beproeven vindt plaats binnen het bestaande lesrooster. Er worden onderdelen uit de conceptexamenprogramma's beproefd. Deze moeten wel inpasbaar zijn binnen het programma van toetsing en afsluiting, maar daar zullen we tijdens de startbijeenkomst in september naar kijken.

  • Voor mijn havo- en vwo-klassen maakt maatschappijleer deel uit van het combinatiecijfer. In hoeverre heeft dit invloed op deelname aan de try-out?
    Dat maakt niet uit. Beproeven vindt plaats binnen schoolexamencontext. Leerlingen sluiten het vak maatschappijleer dus af via schoolexamens. Dat verandert niet. 
    Wel kan het nodig zijn het programma van toetsing en afsluiting op onderdelen aan te passen, zodat het ruimte biedt voor het beproeven van nieuwe inhouden. 

Download hieronder de flyer om uit te delen:

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken