In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s voor maatschappijleer op scholen. De programma’s worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s bijgesteld.
De vijf conceptexamenprogramma’s worden beproefd in een try-out met vijftien scholen in 2025-2026. Dat is een eenjarig traject met een geselecteerde groep scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken.
De try-out begint in september met een landelijke startdag. De deelnemers maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven ze les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Daarna weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan.
Benieuwd naar wat de aanvullende criteria rondom deze subsidieregeling waren? Subsidieregeling fase van beproeven maatschappijleerDat is hier terug te lezen.