Niet alle leerlingen op het vmbo volgen het vak wiskunde in de bovenbouw terwijl ook deze leerlingen steeds meer te maken krijgen met data in vervolgopleidingen, beroepen en dagelijks leven. gecijferdheid is ontwikkeld voor alle leerlingen die wiskunde nu niet in hun examenpakket hebben. Binnen het vak gecijferdheid ligt de focus op deze leerlingen te leren omgaan met de data in de maatschappij waarbij inzicht in getallen steeds belangrijker wordt. Denk hierbij aan de informatie op producten (etiketten), brochures, infographics etc. Door alle leerlingen op het vmbo wiskunde aan te bieden, worden ze beter voorbereid op hun vervolgopleiding, op hun toekomstige beroep en in hun dagelijkse leven.
De vakvernieuwingscommissie wiskunde heeft drie conceptexamenprogramma’s ontwikkeld, speciaal voor leerlingen die geen wiskunde in hun examenpakket hebben. Omdat gecijferdheid een nieuw vak wordt, voert SLO een vooronderzoek uit. Want welke gevolgen heeft het voor de inrichting van profielen, vakkenpakketten, onderwijstijd en de uitslagbepaling? Dat geldt zowel voor de (eventuele) definitieve plek in het onderwijsstelsel vmbo, als voor de positie van het vak. Komend schooljaar 2024/2025 zal dit vooronderzoek plaatsvinden onder 24 scholen, de twee schooljaren erna zal het volledige conceptexamenprogramma gecijferdheid door middel van een pilot op een 12-tal scholen worden gehouden. Werving en selectie van de scholen die zowel aan het vooronderzoek in 2024-2025 als aan de pilot in 2025-2026/2026-2027 mee gaan doen zal in september 2024 plaatsvinden.