SLO bereidt de fase van beproeven samen met betrokkenen uit het onderwijsveld voor, waaronder de vakvereniging. Hiervoor is een analyse gemaakt hoeveel er ten opzichte van het huidige examenprogramma verandert op inhoud, wijze van afsluiting en stelsel. Op basis van de uitkomsten uit deze analyse hebben we bepaald hoe omvangrijk er beproefd moet worden en welk tijdpad dat vraagt.
Bij wiskunde 1,2 gaat het om een actualisatie van bestaande examenprogramma’s voor de drie leerwegen vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-gl/tl. De conceptprogramma’s inclusief –syllabi kunnen in de praktijk op de nieuwe onderdelen worden beproefd door middel van try-outs. De try-outs vinden in het schooljaar 2024/2025 plaats op negen scholen, met betrokkenheid van leerlingen, leraren en schoolleiders. SLO voert deze fase uit in samenwerking met CvTE, Cito en vakvereniging.
Hieronder de drie conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo 1,2 (versie 2) die de fase van beproeven ingaan en het bijbehorende toelichtingsdocument.
Op examenblad vind je de drie bijbehorende conceptsyllabi.
Bekijk de deelnemende scholen aan de fase van beproeven, vakexperts en curriculumexperts van wiskunde 1,2
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi voor wiskunde vmbo op scholen. De programma’s en -syllabi worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en syllabi bijgesteld.
Voor wiskunde vmbo hebben we met onder andere de syllabuscommissie, examenmakers en de vakvereniging gekeken hoe uitgebreid beproefd moet worden voor de verschillende leerwegen en hoeveel tijd dat nodig heeft. We proberen steeds de beste balans te vinden tussen tijd en kwaliteit. Dit betekent dat de fase van beproeven zo kort als mogelijk is, maar lang genoeg om de examenprogramma’s goed te kunnen invoeren.
We hebben vier vormen van beproeven, elk met een eigen aanpak en tijdschema.
Bij vorm 1 (focusgroep) is sprake van bijeenkomsten met leerlingen, leraren en andere betrokken in het veld die feedback geven op de concepten. Voor vorm 2 of 3 (een try-out) geldt dat de conceptexamenprogramma’s op onderdelen worden beproefd door leraren en leerlingen in de klas, binnen één schooljaar. Als uit de impactanalyse blijkt dat de veranderingen op inhoud, wijze van afsluiting én stelsel groot zijn, dan wordt gekozen voor vorm 4 (een pilot).
Meer informatie over de achtergrond, de analyse staat hier gepubliceerd.