Leerlingen krijgen steeds meer te maken met veel data die ze moeten begrijpen, interpreteren en gebruiken in hun dagelijkse leven en mogelijke vervolgopleidingen. Vmbo-leerlingen die nu het examenprogramma wiskunde volgen en door willen gaan naar de havo, sommige mbo-opleidingen of de arbeidsmarkt zijn onvoldoende toegerust om die stap te maken. Daarnaast zijn ook de examenprogramma’s voor wiskunde vmbo verouderd: ze zijn voor het laatst in de jaren '90 geactualiseerd. Verder is er in de huidige vmbo-examenprogramma's nu geen wiskunde dat echt past bij de kaderberoepsgerichte leerweg en er is te weinig aandacht voor het leren omgaan met grote hoeveelheden (digitale) cijfermatige informatie.
Om te zorgen voor een betere aansluiting met het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt actualiseert SLO samen met een vakvernieuwingscommissie en het onderwijsveld, in opdracht van het ministerie van OCW, de examenprogramma's wiskunde vmbo.
Niet alle leerlingen op het vmbo volgen het vak wiskunde in de bovenbouw terwijl ook deze leerlingen steeds meer te maken krijgen met data in vervolgopleidingen, beroepen en dagelijks leven. Wiskunde 1 is ontwikkeld voor alle leerlingen die wiskunde nu niet in hun examenpakket hebben. Binnen het vak wiskunde 1 ligt de focus op deze leerlingen te leren omgaan met de data in de maatschappij waarbij inzicht in getallen steeds belangrijker wordt. Denk hierbij aan de informatie op producten (etiketten), brochures, infographics etc. Door alle leerlingen op het vmbo wiskunde aan te bieden, worden ze beter voorbereid op hun vervolgopleiding, op hun toekomstige beroep en in hun dagelijkse leven.
De vakvernieuwingscommissie wiskunde heeft drie conceptexamenprogramma’s ontwikkeld, speciaal voor leerlingen die geen wiskunde in hun examenpakket hebben. Omdat wiskunde 1 een nieuw vak wordt, voert SLO een vooronderzoek uit. Want welke gevolgen heeft het voor de inrichting van profielen, vakkenpakketten, onderwijstijd en de uitslagbepaling? Dat geldt zowel voor de (eventuele) definitieve plek in het onderwijsstelsel vmbo, als voor de positie van het vak. Komend schooljaar 2024/2025 zal dit vooronderzoek plaatsvinden onder 24 scholen, de twee schooljaren erna zal het volledige conceptexamenprogramma wiskunde 1 door middel van een pilot op een 12-tal scholen worden gehouden. Werving en selectie van de scholen die zowel aan het vooronderzoek in 2024-2025 als aan de pilot in 2025-2026/2026-2027 mee gaan doen zal in september 2024 plaatsvinden.
Dat gebeurt in vier fasen. SLO werkt samen met de vakvernieuwingscommissie, CvTE, stichting Cito en andere betrokkenen toe naar geactualiseerde examenprogramma's en –syllabi voor wiskunde vmbo.
Na de fase van beproeven scherpen we de conceptexamenprogramma’s waar nodig aan. Daarna is het aan het ministerie van OCW om ze vast te stellen. Wiskunde 1,2 wordt in het schooljaar 2024/2025 beproefd. Daarna kunnen de examenprogramma’s wiskunde 1,2 geïmplementeerd worden. Dat betekent bij- en nascholing van leraren (in opleiding) en vernieuwing van leermiddelen, toetsen en examens. De verwachting is dat de implementatieperiode twee jaar duurt. Daarna gaan leerlingen en leraren in heel Nederland met de geactualiseerde examenprogramma's werken.
Voor wiskunde 1 ligt dat anders. Wiskunde 1 wordt beproefd in 2025/2026 en 2026/2027. Daarna is het aan het ministerie van OCW om dit mogelijk in het stelsel aan te gaan passen, waarna implementatie kan gaan plaatsvinden.
Komend schooljaar 2024/2025 zal dit vooronderzoek plaatsvinden onder 24 scholen, de twee schooljaren erna zal het volledige conceptexamenprogramma wiskunde 1 door middel van een pilot op een 12-tal scholen worden gehouden. De werving en selectie van de scholen voor het vooronderzoek in 2024-2025 en de pilot in 2025-2026/2026-2027 vindt plaats in september 2024. Houd onze berichtgeving op dit webplatform en social media in de gaten.