blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Try-out wiskunde vmbo: beproeven met een neus voor kwaliteit.
Op woensdag 18 december was het opnieuw zo ver. Negen vmbo-scholen die de drie conceptexamenprogramma's wiskunde beproeven, kwamen bij elkaar bij SLO in Amersfoort. En opnieuw een hoge opkomst ondanks de drukke periode op alle scholen zo voor de kerstvakantie. Maar dat kwam ook vast en zeker door het mooie programma. Want na drie maanden lessen te hebben ontworpen, voorbereid en gegeven over de nieuwe inhouden, presenteerden óf demonstreerden de leraren van elke school een of twee stukjes les, de aanpak, ontwikkelde materialen én reflecteerden ze daarop.
Het beproeven van de conceptexamenprogramma’s wiskunde op het vmbo is gestart in september. De tweede landelijke bijeenkomst stond daarom in het teken van de onderwijservaringen én de reflectie op vernieuwde onderdelen in de conceptexamenprogramma's. Door de inspirerende presentaties vlogen de praktijkervaringen over de tafel. Letterlijk. Zoals een demonstratie met kaarsen en hun brandtijd, om die vervolgens te vertalen naar formules en grafieken. We maken er een formule en grafiek bij en denken vervolgens na over hoe de grafiek eruit ziet van een even dikke, maar kortere kaars. Begrip ontstaat! Inderdaad: hetzelfde hellingsgetal. En met een dikkere kaars? Kijk, daar hebben we de begrippen omslagpunt en snijpunt. En een op batterijen? Daar is de rechte lijn. En dat noemen we... de constante. Concreet, visueel en praktisch wiskundeonderwijs. Tips uit de zaal zijn er ook: gebruik bijenwas. Dan kun je zelf je dikte van de kaars bepalen. En het brandt sneller. De discussie gaat vervolgens of leerlingen van vmbo-bb ook al de beschreven vakbegrippen moeten kennen en kunnen benoemen, zoals in de eindterm staat. SLO krijgt feedback mee: kijk daar nog eens goed naar.
“Heerlijk om met vakgenoten de diepte in te gaan over je eigen vak. Ik leer zoveel van de andere leraren met hun vaak frisse ideeën en praktijkvoorbeelden dat ik gelijk naar school wil gaan om het met de leerlingen uit te werken...”
Daarna gingen de schoolleiders ook in een aparte sessie aan de slag onder leiding van SLO’er Gerdineke van Silfhout. Zij wisselden met name succesvolle aanpakken op elke school uit om de afstemming en samenhang tussen vakken te verbeteren, zoals tussen avo-vakken en beroepsgerichte vakken. Essentieel voor betekenisvol onderwijs voor leerlingen, benadrukt Gerdineke. Dat vinden de schoolleiders ook. Daar moet je tijd voor nemen, het organiseren. Zoals een van de schoolleiders vertelt: “Al onze grote toetsen moeten naast een theoretisch ook een praktisch deel bevatten, ook bij avo-vakken zoals Frans. En praktijk is geen PowerPointpresentatie. Maar bijvoorbeeld een Frans recept gebruiken en proberen daar zoveel mogelijk Frans proberen te spreken.
De leraren waren op dat moment druk bezig met het bespreken van de vertaalbaarheid naar de les van te beproeven onderdelen, Kwantitatieve Informatie en Kansen (KIK) en Verbanden, Verschijningsvormen en Vergelijkingen (VVV). Concrete voorbeelden komen continue aan bod, en dit maakt de try-out ook zo interessant om aan mee te doen.
Naast de leraren, schoolleiders en curriculum- en toetsexperts van SLO en Stichting Cito waren er ook meerdere gasten. Zo sloten Iris Dijksterhuis en Jeroen de Weger van het ministerie van OCW aan, Melanie Steentjes van Stichting Cito en Marieke Spijkstra, die onderzoek doet naar de wiskundige houding en het probleem-oplossen van vmbo-leerlingen. Zij luisterden graag mee met de vmbo-scholen hoe de fase van beproeven nu in de praktijk uitpakt. Een praktische, maar zeker inspirerende dag waarbij onderwijs, praktijk, onderzoek en beleid elkaar ontmoeten.
Januari, februari en maart 2025 staan in het teken van de schoolbezoeken. SLO-collega's Madeleine Vliegenthart en Harm Selten bekijken samen met de leraren lessen en reflecteren daarop.
Daarnaast start vanaf 3 februari 2025 ook de werving voor het beproeven van de conceptexamenprogramma’s in schooljaar 2025-2026, waaronder Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, maatschappijleer, wiskunde op havo-vwo en wiskunde/gecijferdheid op vmbo voor leerlingen die nu het vak wiskunde niet als examenvak hebben. Wil je hier meer over weten, meld je aan voor de nieuwsupdates of kijk alvast hier voor meer informatie. Op 24 januari publiceren we alle informatie over werving, vakken, randvoorwaarden en wat het scholen oplevert.
Op 18 maart organiseren we een bijeenkomst voor leermiddelenmakers wiskunde vmbo.
Er staat een hoop op de rol. Hebben we meer nieuws dan komen we snel bij je terug.
Wil je meer weten hoe we de conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo beproeven? Bekijk dan deze animatie:
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.