Op schoolbezoek bij... Olympia in Eindhoven

Redactie Geplaatst op 22 januari 2025 Vmbo

Het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en -syllabi voor wiskunde op vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-gl/tl is in volle gang.

Als curriculumexperts begeleiden we vanuit SLO de negen vmbo-scholen die meedoen. De komende tijd nemen we een kijkje in de klas bij de negen scholen en gaan we met elkaar in gesprek hoe zij hun leerlingen in de nieuwe inhouden onderwijs geven. Bart Kohlen en Bas Melis van Olympia in Eindhoven ontvingen collega Harm Selten in hun klas.

Bart Kohlen en Bas Melis van Olympia Eindhoven


Hoe lasergamen kan bijdragen aan het begrip kijklijnen tijdens wiskundeles

“Voorkomen om geraakt te worden, zo lang mogelijk in het spel blijven, slim omgaan met de ruimte... Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn bij het spel lasergame”, leiden leraren Bart en Bas hun verhaal in.

Bart Kohlen en Bas Melis, leraren op het Olympia in Eindhoven, speelden onlangs dit spel tijdens hun studiemiddag met hun collega’s uit de vaksecties. Het werd gebruikt als introductie op het onderwerp kijklijnen tijdens de les wiskunde voor de derde klas vmbo-kb. De leerlingen hingen aan de lippen van hun leraren, ze waren nieuwsgierig en geboeid.

En ook de ogen van SLO-collega Harm Selten lichten op tijdens zijn schoolbezoek aan het Olympia in Eindhoven.

Waarom brengen Bart en Bas juist dit spel naar voren en hoe gaan ze hiermee dan aan de slag met de leerlingen? Dat waren vragen die tijdens het schoolbezoek al snel werden beantwoord. Zo’n spel staat heel dicht bij de belevingswereld van de leerlingen, waar zij zich heel concreet iets bij kunnen voorstellen. Naast het spel lasergame werden ook spelsituaties op het voetbalveld door de leerlingen bediscussieerd. Leerlingen hadden de vrijheid zelf de keuze te maken met welk speelveld ze aan de slag gingen. Zo kwamen er mooie discussies op gang tussen de leerlingen.

Leerling Storm wist zelfs op het digibord feilloos uit te leggen wat de beste tactiek zou zijn om het spel lasergame te kunnen winnen. Dit was een mooi voorbeeld hoe je de koppeling tussen theorie en de praktijk betekenisvol kan maken! Leerlingen zullen nooit meer vergeten wat kijklijnen zijn en hoe je dit in zou kunnen zetten. En ook Harm sloot zijn schoolbezoek gemotiveerd af, na dit waardevolle inzicht. Op naar het volgende schoolbezoek!

Wil je ook aan de slag met de actualisatie van conceptexamenprogramma's (en –syllabi) en wil je weten welke vakken er nog meer beproefd gaan worden in 2025-2026? In elk geval de programma's gecijferdheid (rekenen) en de wiskunde-programma's maatschappij en natuur op havo-vwo.

Ga snel naar: Fase van beproeven in 2025

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken